"Pakottavia sopimuksia työnkuormituksen vähentämiseksi"

Joonas Tuomivaaran puhe PAMin edustajiston kokouksessa 21. - 22.5.2012

 

Työt palvelualoilla ovat tyypillisesti fyysisesti erittäin kuormittavia. Tarjoilijat, kokit, kassat, siivoojat, varastotyöntekijät, myyjät, kiinteistön hoitajat ynnä muut tekevät töitä kropallaan, usein kiireessä ja haastavissa olosuhteissa. Kilpailutuskeskeisyys usein tuo rinnalle uusia kuormitustekijöitä, kuten epävarmuuden tulevaisuudesta. Miten palvelualoilla voidaan tehdä motivoituneesti, innokkaasti ja tehokkaasti töitä, jos työstä selviytyminen on viety äärimmilleen? Että sinun tulee päivittäin tehdä ehdoton maksimisi, jotta saat pitää työpaikkasi ja jotta saisit palkkaa. Että sinulla olisi mahdollisuus saada lisätunteja tai että saisit jälleen mahdollisuuden työllistyä uudella työnantajalla, kun työsi seuraavan kerran kilpailutetaan. Kilpailuttamista koskevaan lainsäädäntöön PAMin tulee vaikuttaa mm. eduskunnan kautta.

 

Mitä tulee työn fyysiseen kuormitukseen, on PAMin ehdottomasti neuvoteltava sopimuksia, joilla turvataan työntekijöiden terveys. On käsittämätöntä, miten työnantajat saavat Suomessa kehittää työtä miten tehokkuuslähtöisesti tahansa. Maailmalla tunnutaan keksittävän jos jonkinlaisia apuvälineitä helpottamaan duunarin arkea. Mutta ei, odotappa kun suomalainen toimitusjohtaja/insinööri näkee ruotsalaiskolleegoiden esittelemän vempeleen. Toimitusjohtaja siinä hetken kapistusta pyöriteltyään toteaa, että on se vaan insinöörin mielen loistokkuuden ja käden näppäryyden hienoimpia taidonnäytteitä tämä kapistus. Joskin toisaalta osoittaa ruotsalaisen mielen heikkoutta käyttää tätä helpottamaan työntekijöiden arkea. Laittakaas näitä mulle kotiin viemisiksi muutama. Saa Rape, Enska, Köpi ja Ellu lähtee kun Jaska hoitaa tän värkin avulla niittenkin hommat. Annetaan Jaskalle vielä 20 pinnan palkankorotusta, niin pysyy hiljaa ja setä vuolee kultakimpalettaan kunnes löytää uuden ja paremman.

 

Näinhän tämä homma menee. Etenkin palvelualoilla. Vai oletteko kuulleet, että myyjät saivat palkankorotuksen tai enemmän taukoja kun kassoille tuli viivakoodin lukijat? Ei meillä Suomessa. Meillä potkitaan töiden vauhdittumisen johdosta puolet pihalle. Ja sitten ruvetaan kaupan päälle syyllistämään työntekijöitä, kun sairastellaan vaikka on hommattu niin hienot ja upeat uudet laitteet. Unohtuu vaan siinä sivussa, että yhtä monta maitopurkkia siitä kaupasta lähtee ulos, mutta tekijöitä on vain 30% vähemmän.

 

Jotta edellä kuvattuun ongelmaan saataisiin edes jotain mahdollisuutta tarttua, tulee PAMin kaikin keinoin painostaa palvelualojen työnantajat allekirjoittamaan SAK:n ja Teollisuuden työnantajien jo vuonna 1997 tekemä yleissopimus. Sillä voidaan huolehtia muun muassa vuokratyövoiman käytön rajaamisesta ja samalla huolehditaan, että työntekijät saavat työn kehittämisestä saaduista hyödyistä osan myös itselleen. Työurien pituuden ollessa jatkuvasti tapetilla, pitäisi tästä löytyä myös moraalisesti helppo neuvoteltava, sillä media tuskin asettuu tässä asiassa työnantajan puolelle kovinkaan vahvasti, kun aidosti ollaan sopimassa työntekijöiden mahdollisuudesta selvitä työstään terveenä vanhuuseläkkeelle.

Jaa

Kirjoituksessa esitetyt mielipiteet ovat kirjoittajan omia eivätkä Keskolaisten ammattiosaston virallinen kannanotto